مقایسه سرعت سیستم عامل ها , از رویا تا واقعیت !

مقدمه :

امروزه کامپیوتر ها و دنیای دیجیتالی به بخش مهمی از زندگی ما بدل گردیده است و در این زمینه برخی شرکت های سازنده با بازار رقابتی خود بر این باورند تا با تولید دستگاه های سریع و هوشمند , کار های روزمره با سرعت بسیار زیادی تنها با یک کلیک انجام پذیرد و که این امر به تنهایی بیانگر سرعت باورنکردنی دستگاه های هوشمند می باشد. در دنیای امروز , با توسعه دستگاه های هوشمند و بلادرنگ شاهد کمرنگ شدن مرز دنیای دیجیتال و حقیقی هستیم.

حال زمان پرسش این موضوع است که با وجود سیستم ها و سخت افزار های بسیار سریع چه نیازی به سیستم عامل پر سرعت داریم ؟

شاید برای یک گیمر انتخاب لینوکس یا مک برای بازی کردن کمی دور از ذهن به نظر برسد هر چند که این دو سیستم عامل را نیز می توان جهت بازی(برخی بازی ها) انتخاب کرد . این درحالی است که برای یک برنامه نویس سرعت اجرا و استفاده از منابع سیستم می تواند بسیار بیشتر مطرح باشد. یا برای شخصی که تنها میخواهد به وب گردی بپردازد , اهمیت سرعت سیستم عامل چندان حس نشود.

از آن جایی که انتخاب یک سیستم(سخت افزاری و نرم افزاری) بستگی به نحوه استفاده و هدف دارد به همین دلیل پاسخ دقیق به این پرسش کمی دشوار است.

در این قسمت به صورت بسیار کوتاه و هر چند به صورت تجربی به مقایسه سرعت سه سیستم عامل مشهور برای کامپیوتر های رومیزی و لپتاپ یعنی ویندوز , مکینتاش و لینوکس می پردازیم .

مقایسه سیستم عامل ها :

 

ویندوز :


شاید برخی از ما تجربه استفاده از ویندوز ۹۵ را به خاطر داشته باشیم .در آن زمان اینترنت به صورت کارتی عرضه می گردید و کار با سیستم خود چالشی محسوب می شد(اکنون اجزا یک خانه نیز می تواند به اینترنت وصل شود که خود نشان دهنده میزان پیشرفت فناوری های دیجیتال است). امروزه این سیستم عامل در اغلب کامپیوتر های غیر از شرکت اپل دیده می شود.این سیستم عامل دارای بیشترین کاربرد برای کار های روزمره و گیم دارد و توسط شرکت ماکروسافت تولید گردیده است .

در این مقایسه , سرعت سیستم عامل ویندوز با وجود سرویس ها و برنامه های سفارشی ماکروسافت متوسط تا کند تلقی می گردد . در آخرین نسخه ویندوز (ویندوز ۱۰ ) پس از گذشت مدتی از خرید کامپیوتر , به مرور سنگینی و کندی سیستم حس می گردد. این موضوع در سخت افزار های کمی قدیمی تر به خوبی حس می شود .

وجود آپدیت های سنگین و استفاده زیاد از منابع سخت افزاری شاید مهم ترین دلیل برای مهاجرت افراد به نسخه قدیمی تر ویندوز یعنی ۷ باشد و این سیستم عامل را با وجود قدیمی بودن به ویندوز ۱۰ ترجیح دهند. اما با این وجود می توان ویندوز را به عنوان بهترین سیستم عامل از جهت پشتیبانی برنامه های کاربردی مثل فتوشاپ, ورد , دانلود منیجر ,اف ال استودیو (آهنگ سازی) و... به شمار آورد .

 

مکینتاش :


شاید اغلب ما تجربه کار کردن با این سیستم عامل را نداشته باشیم . یکی از دلایل می تواند قیمت بالای محصولات اپل و انحصاری بودن برنامه های آن باشد. از لحاظ کارایی و سرعت, ما با یک سیستم عامل بی نقص روبرو خواهیم بود که در اغلب کار های روزمره بسیار بهتر از ویندوز عمل کند .اما با این وجود برنامه های این سیستم عامل به فراوانی سیستم عامل ویندوز نیست هرچند که برخی برنامه های مشهور این سیستم عامل را نیز پشتیبانی می کنند اما مثلا برای گیم شاید زیاد مناسب نباشد .وجود بروزرسانی های مخصوص و سخت گیرانه از طرف اپل این سیستم عامل را از جهت امنیت منحصر به فرد می سازد. در مقایسه ما این سیستم عامل در رده متوسط قرار می گیرد.

لینوکس :


شاید از خود بپرسیم ویندوز توسط ماکروسافت و مک توسط اپل به صورت اختصاصی توسعه داده می شود اما لینوکس به طور خاص توسط چه کسی توسعه داده می شود؟

شاید پاسخ به این پرسش کمی دور از انتظار باشد اما شرکت خاصی به صورت انحصاری آن را توسعه نمی دهد بلکه خود شما می توانید سیستم عامل مخصوص خود را از صفر پیاده سازی کنید و با قرار دادن بسته ها و ماژول ها در کنار یک دیگر یک سیستم عامل به تمام معنا برای کاربرد خود داشته باشید.

 این سیستم عامل چندان مناسب استفاده از برنامه های ویندوزی مثل فتوشاپ و ورد نمی باشد هر چند مشابه این برنامه ها برای لینوکس موجود می باشد که بستگی به استفاده دارد. این سیستم عامل به صورت متن باز عرضه می گردد و هر شخص می تواند آن را سفارشی سازی کند(برخلاف مک و ویندوز). اما از آن جایی که این سیستم عامل انحصاری نیست , سفارشی کردن آن نیاز به تخصص دارد و در برخی از قسمت ها مثل بخش های گرافیکی ضعیف تر از دو سیستم عامل قبلی عمل می کند .اما مهم ترین ویژگی این سیستم سرعت آن می باشد . 

در واقع می توان گفت از لحاظ بهینه بودن در استفاده از  ram  و cpu لینوکس دنیای دیگری را به سخت افزار های قدیمی نشان می دهد و حتی با کند ترین سخت افزار ها و کمترین منابع می تواند به خوبی کارایی خود را نشان دهد(کوچک ترین سیتم عامل های لینوکس با حجم کمتر از ۱۰۰ مگابایت بر روی فلش قابل بوت است) . به همین دلیل است که بیشتر شبکه های کامپیوتری و سرور ها با سیستم عامل لینوکس راه اندازی می شوند چون سرعت در این شبکه بسیار مهم است.این سیستم عامل برای برنامه نویسان وب و موبایل می تواند بسیار ایده آل باشد.در این سیستم عامل دیگر خبری از اپدیت های سنگین و مشکلات امنیتی نیست اما باگ ها و مشکلات عدم سازگاری بسته ها و برنامه ها از دو سیستم عامل قبلی بیشتر است و همین امر کار با سیستم عامل را مشکل می کند .هسته لینوکس به قدری بهینه بوده حتی گوشی های هوشمند اندرویدی نیز برپایه لینوکس نوشته شده اند .

به عنوان جمع بندی می توان گفت معیار اصلی انتخاب یک سیستم عامل سریع , نحوه کاربرد آن برای هر شخص(با توجه به تفاوت سلایق) است.

در مطلب سعی شد تا با بررسی ویژگی ها و نکات هر سیستم عامل هر چند از نظر تجربی مناسب ترین سیستم عامل از لحاظ سرعت و کارایی برای سلیقه ها و کاربرد های متفاوت معرفی گردد .

پیروز و سربلند باشید.

 

  • 3
کیوان بصیری

دیگر نوشته ها این نویسنده
شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید
ابزار های گرافیکی برای مدیریت git

در این مطلب قصد داریم بهترین محیط های گرافیکی و جذاب git را جهت مدیریت آسان آن معرفی کنیم

  • 5071
  • 3
  • ۹۹/۰۹/۲۲
مسیر دریافت تا راه اندازی پروژه

نقشه راه یک برنامه نویس تازه کار

  • 4923
  • 4
  • ۹۹/۰۹/۲۵
5اپلیکیشن موبایل برای تمرین برنامه نویسی

شما کدوم اپلیکیشن موبایلی رو برای تمرین برنامه نویسی پیشنهاد میکنین؟

  • 5226
  • 3
  • ۹۹/۱۰/۱۰
2 اپلیکیشن فوق العاده برای تدوین ویدئو در موبایل

الان ادیت کلیپ خیلی گرونه، بدون هزینه ای ادیت حرفه ای داشته باشید

  • 4924
  • 1
  • ۹۹/۱۰/۲۳
نظرات
برای ثبت نظر نیاز است ابتدا به حساب کاربری خود وارد شوید
sina salehifard جمعه , ۰۷ آذر ۱۳۹۹

یک مقایسه عالی :)\r\nاز لحاظ سرعت و مصرف هیچ سیستم عاملی به اندازه لینوکس خوب نیست ولی همینجوری که گفتی به یک فرد حرفه ای نیاز داره و برای فرد مبتدی شاید اصلا این سیستم عامل ارزش تایم گزاشتن و دردسر هاش نداشته باشه :)