ابزار های گرافیکی برای مدیریت git

 

 

 

مقدمه : 

گیت(git) یک ابزار کنترل سورس کد و مدیریت پروژه های تیمی می باشد . نحوه عملکرد گیت به صورت بسیار کوتاه به این صورت است که در صورت ایجاد هر گونه تغییر در محتوای فایل های موجود در محیط گیت ,فایل های مورد نظر از حالت unstaged  به حالت staged تبدیل می شود. سپس به منظور ثبت تغییرات ,توسعه دهنده فایل ها و سورس کد های مورد نظر را با یک پیام ذخیره یا به اصطلاح commit می کند .سپس این فایل ها توسط دستور push به مخزن موجود سمت سرور منتقل میگردد و فایل ها در آن مکان باقی می ماند که برای استفاده از کد های موجود در مخزن میتوان آن دستور clone را برای تهیه نسخه کپی از فایل ها اجرا نمود.در حالت پایه به منظور استفاده از گیت می بایست برای هر عمل یک تکه کد را در محیط خط فرمان (bash-cmd) اجرا نمود که این کار می تواند کمی زمان بر باشد.

در ادامه گزیده ای از بهترین برنامه های مدیریت git به صورت رابط گرافیکی معرفی میگردد که با استفاده از آن ها می توان سرعت عمل و نحوه کار تیمی را بهبود بخشید.استفاده از محیط گرافیکی کار با دستورات گیت را آسان می نماید که مناسب افراد تازه کار و حرفه ای ها می باشد .

 

 

1.:  git kraken 

یکی از کاربردی ترین کلاینت های مدیریت گیت با ظاهر خلاقانه می باشد . این نرم افزار ویژگی ها منحصر به فردی از جمله قابلیت مدیریت مخازن به صورت بسیار شکیل و گرافیکی به همراه نمایش روند پیشبرد و ترکیب branch ها در قالب نمودار و شکل دارا می باشد . وجود رنگ بندی شیوا و از همه مهم تر قابلیت استفاده در سیستم عامل های مختف این برنامه را منحصر به فرد نموده . نسخه رایگان آن تنها اجازه کار بر روی مخازن عمومی را به کاربر می دهد و برای clone کردن و مدیریت پروژه های شخصی(بدون دسترسی دیگران) می بایست نسخه اصلی آن خریداری گردد.بخش ظاهری این برنامه به صورت تم مشکی و نمایش branch ها به صورت خط های رنگی می باشد.  یکی از ویژگی های کاربردی این برنامه امکانrevert  کردن یا برگرداندن commit  به وصعیت قبل تنها با یک کلیک می باشد که در حالت دستوری خط فرمان گیت این کار کمی زمان بر بود.

 

 

2. git extensions:

نمایش branch  های مختلف و نمایش اطلاعات کاملی از شخصی که فایل ها را commit کرده است از ویژگی های این برنامه می باشد . نکته قابل توجه این برنامه برخلاف برنامه قبل رایگان بودن آن می باشد.  ظاهر برنامه شامل های زمینه روشن و تیره می باشد. در دسترس بودن قابلیت های مهم pull, push, branch, stash, commit با یک کلیک (بدون تعامل زیاد برنامه با کاربر) و وجود قابلیت differ(مقایسه کد ها) در صفحه اصلی از ویژگی های دیگر این برنامه می باشد.

 

 

3.smart git :

 

این برنامه طبق گفته سازنده برای استفاده های غیر تجاری رایگان می باشد .جهت استفاده کامل برای شرکت ها و کسب و کار ها می بایست نسخه کامل خریداری شود و یا از مدت زمان 30 روزه آن جهت تست برنامه استفاده گردد. این برنامه از سه سرویس GitHub, Bitbucket و GitLabبه صورت اختصاصی پشتیبانی می کند . در تصویر برنامه نحوه مقایسه شکیل و زیبای تکه کد ها را به صورت گرافیکی مشاهده می نمایید . ویژگی conflict solver  از جمله قابلیت های این برنامه می باشد که این ویژگی برای رفع تداخل سورس کد ها استفاده می گردد .قابلیت دیگر این برنامه آن است که تمامی ابزار های مورد نیاز در بسته نصبی برنامه موجود می باشد وهیچ گونه نیازی به نصب ابزار های مجزا مثلا برای نمایش تفاوت کدها نمی باشد.

 

 

دو برنامه دیگر قابل استفاده در سیستم عامل های مختلف Aurees و Git cloa می باشند که به دلیل مشابه بودن و تکراری بودن اغلب ویژگی آن ها تنها به نام بردن آن ها بسنده می کنیم.در ادامه تصاویری از محیط این دو برنامه را مشاهده می نمایید.

 

 

Git Cola

Aurees

 

در این مطلب سعی شد گزیده ای از ابزارهای گرافیکی مشهور coss-platform (قابل استفاده در سیستم عامل های مختلف linux – windows- mac) در دنیای گیت بررسی گردد. هدف از ارائه این مطلب معرفی مختصری در مورد ابزار های رابط کاربرپسند گیت برای سهولت کار با مخازن بود. لازم به ذکر است برنامه های متنوع دیگری نیز برای هر سیستم عامل به صورت اختصاصی وجود دارند که در صورت لزوم در آینده به آن ها خواهیم پرداخت و ویژگی های آن ها را بررسی خواهیم کرد .

شما همراهان عزیز در صورت تمایل می توانید برنامه های مورد استفاده خود جهت مدیریت گیت را همراه با نقاط قوت و ضعف آن ها معرفی نمایید .

 

سپاس از توجه شما

  • 3
کیوان بصیری

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ دسته بندی: کاربردی
دیگر نوشته ها این نویسنده
شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید
مقایسه سرعت سیستم عامل ها , از رویا تا واقعیت !

در این مطلب به مقایسه اجمالی سیستم عامل ها و معیار انتخاب سیستم عامل سریع می پردازیم.

  • 5339
  • 3
  • ۹۹/۰۹/۰۷
مسیر دریافت تا راه اندازی پروژه

نقشه راه یک برنامه نویس تازه کار

  • 5004
  • 4
  • ۹۹/۰۹/۲۵
5اپلیکیشن موبایل برای تمرین برنامه نویسی

شما کدوم اپلیکیشن موبایلی رو برای تمرین برنامه نویسی پیشنهاد میکنین؟

  • 5310
  • 3
  • ۹۹/۱۰/۱۰
2 اپلیکیشن فوق العاده برای تدوین ویدئو در موبایل

الان ادیت کلیپ خیلی گرونه، بدون هزینه ای ادیت حرفه ای داشته باشید

  • 4994
  • 1
  • ۹۹/۱۰/۲۳
نظرات
برای ثبت نظر نیاز است ابتدا به حساب کاربری خود وارد شوید

پاسخی ثبت نشده است